Followers

Search This Blog

About Me

My Photo
We are one happy family who loves to travel,makan-makan and loves to make money.Abie is a coolest guy as well hadworking...Ummie loves in cooking and the Son " Hazreeq " love his Abie's Laptop.
Red Spinning Heart Within A Heart

Sunday, April 17, 2011

PeNyUsUaN SuSu IbU

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Persepsi dan salah anggap oleh kebanyakkan ibu bapa,keluarga mahupun masyarakat tentang keperluan pengambilan susu untuk membesar amat menyedihkan.Hal ini kerana mereka sering membuat anggapan bahawa pengambilan susu berkenaan adalah suatu kemestian.
Tidak kurang juga ada yang beranggapan tempoh 6 bulan penyusuan susu ibu secara eksklusif sudah mencukupi.Langkah seterusnya,bayi perlu diperkenalkan dengan susu untuk membesar bagi memastikan dia memperoleh khasiat makanan mencukupi seperti yg tertera di dlm kandungan tin susu utk membesar yg dijual di pasaran.
Padahal,tanpa pemberian susu utk membesar pun,bayi mampu membesar dengan sihat.Syaratnya,bayi tersebut diberi makanan pelengkap secukupnya mengikut keperluannya di samping meneruskan penyusuan ibu seperti biasa.
Lantaran itu,seharusnya bayi diberi hak untuk meneroka dunia makanannya.Apatah lagi,menerusi peluang yg diberi itu,si manja berupaya untuk belajar banyak perkara baru.Pengalaman secara tidak langsung inilah yg merangsang IQ dan mengukuhkan potensi yg ada di dlm diri bayi tersebut.Malah,berteraskan rangsangan berterusan,bayi bakal menjadi insan yg cerdik pandai disebabkan faktor pengalaman yg anda curahkan kepadanya.
  • RASA
Makanan pelengkap yg diperkenalkan tentu sekali mempunyai rasa yg berbeza-beza.Misalnya pelbagai jenis daging,sayur-sayuran,buah-buahan dan lain2.Dedahkan bayi dgn nikmat rasa yg pelbagai itu.Jika dia diberi susu untuk membesar,sudah pasti rasa susu berkenaan sangat terhad kepada rasa tertentu sahaja seperti vanila,coklat atau strawberi.
  • TEKSTUR
Setiap makanan mempunyai pelbagai tekstur berlainan.Ada yg halus,keras,lembut,liat dan sebagainya.Apabila bayi diberi peluang utk menikmati makanan pelengkap sebegini,dia akan belajar mengenali tekstur objek sambil merangsang deria sentuhan dan rasanya.
  • WARNA
Terdapat pelbagai variasi warna yg terkandung di dalam makanan yang boleh dipelajari oleh bayi.Seperti yang anda sedia maklum,warna susu untuk membesar amat terhad iaitu putih,coklat dan merah jambu sahaja.
  • BAU
Setiap kali sesi makan,bayi mendapat pendedahan tentang pelbagai jenis bau makanan yang berbeza antara satu sama lain.
  • KEMAHIRAN MOTOR
Menerusi aktiviti makan,bayi dapat merangsang kemahiran motornya seperti mata,tangan,mulut dan lain-lain.Malah,koordinasi tangan sangat penting untuk menggalakkan keupayaan yang pelbagai.
  • PERKEMBANGAN PERGIGIAN
Melalui aktiviti mengunyah,ia secara tidak langsung membantu pertumbuhan gigi bayi yang sihat.
  • PERBENDAHARAAN KATA
Malah,menerusi aktiviti makan juga,bayi akan belajar pelbagai jenis perbendaharaan kata menerusi jenis makanan yang berbeza yang dihidangkan setiap hari.
  • KEMAHIRAN KEIBUBAPAAN
Anda dan suami dapat mengembangkan kemahiran ini apabila menghabiskan masa dengan bayi ketika waktu makan.Ini dapat dilakukan melalui perhatian yang anda berdua berikan kepadanya.

Bayi yang terlalu bergantung kepada susu untuk membesar,dia tidak mahu makan kerana tiada selera kesan daripada perutnya sentiasa penuh.Anda tentu sedia maklum bahawa susu formula sukar dihadam.Ini akan membuatkan bayi sentiasa kenyang.Malah,faktor ini turut dilihat sebagai salah satu punca mengapa kebanyakkan bayi sering dikaitkan dengan masalah cerewet makan.
Lain pula halnya,jika bayi berterusan menyusu susu ibu di samping mengambil makanan pelengkap.Sememangnya susu ibu mudah dihadam.Jadi,bayi sentiasa mempunyai keinginan untuk makan.Penyusuan ibu tidak sepatutnya dihentikan setakat 6 bulan pertama sahaja.Ia perlu berterusan sehingga sekurang-kurangnya bayi berusia 2 tahun.
Dalam usaha memastikan bayi kekal mendapat khasiat makanan yg diperlukan untuk pertumbuhan dirinya,anda perlu menyediakan makanan pelengkap.Tidak semestinya makanan istimewa.Cukup sekadar makanan yg ringkas tetapi berkhasiat.Tidak perlulah anda gusar jika mengambil keputusan untuk tidak memperkenalkan bayi dengan susu untuk membesar setelah usianya melebihi 6 bulan.Percayalah,ada pelbagai faktor lain yg dapat menyokong pertumbuhan bayi agar menjadi insan yg sihat dan pintar.

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...