Followers

Search This Blog

About Me

My Photo
We are one happy family who loves to travel,makan-makan and loves to make money.Abie is a coolest guy as well hadworking...Ummie loves in cooking and the Son " Hazreeq " love his Abie's Laptop.
Red Spinning Heart Within A Heart

Sunday, April 24, 2011

8 Tip Dekor Bilik Anak

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Siapa yang tidak suka jika kamarnya dihias cantik.Lebih-lebih lagi mempunyai konsep tersendiri.Namun untuk mengatur urus kamar anak,anda perlu mempunyai perancangan supaya setiap susun yang dibuat kelihatan menarik,sekaligus tidak menjejaskan ruang kamar anak anda.Hope tip yang dipaparkan dibawah dapat memberi sedikit panduan dlm membantu anda menghias kamar anak-anak.
  1. Pilihlah warna dinding yang disukai oleh anak anda.Pemilihan warna terang dapat merangsang minda dan pergerakan mereka.Warna biru dan oren menjadi pilihan anak lelaki dan anak perempuan lebih menyukai warna merah jambu atau ungu.Untuk memberikan kesan yang lebih baik,gantung gambar menarik sebagai penyeri dinding bilik anak.
  2. Mood pencahayaan mampu memberi kesan keseronokan pada diri kanak-kanak.Terdapat banyak jenis pencahayaan buat si kecil misalnya lampu yang berwarna-warni,pencahayaan yang mempunyai kesan bunga atau kumbang.Cahaya yang suram mampu merangsang si kecil untuk tidur.Tetapi jika dia ingin melakukan aktiviti di kamarnya,haruslah menggunakan pencahayaan yang terang.
  3. Cadar tilam yang diminati oleh anak anda.Biasanya watak-watak animasi televisyen menjadi pilihan anak-anak seperti Snow White,Spiderman atau Ben10.Bagi anak yang masih bayi,aksesori cadar yang digunakan mempunyai corak yang ringkas dan lembut di pandang mata.Juga serikan kamar dengan patung-patung yang comel.
  4. Kertas dinding turut menjadi penyeri kamar anak.Ajak si kecil untuk memilih kertas dinding untuk kamarnya.Ia pastinya membuatkan bilik si kecil sungguh istimewa.Lazimnya ia menjadi pembahagi ruang dinding kamar anak.Mungkin boleh memilih corak kereta,abjad ABC dan watak kartun kegemarannya.
  5. Untuk mengelak dinding terlalu kosong,rak buku dipasang pada dinding bagi memudahkan si kecil mencapai bahan bacaannya serta anak patung/permainan kesayangannya.Jika boleh,pastikan ia sedondon dengan warna tema kamar anak anda.Pasti memukau mata yang melihatnya.
  6. Kamar yang luas tidak semestinya mempunyai pelbagai perabot.Susun perabot dengan konsep dekorasi ringkas agar menampilkan keluasan berganda.Lebih kreatif lagi,pemilihan warna perabot sama dengan warna tema kamar.
  7. Langsir jurai dengan karakter kartun pasti mempersonakan kepada mereka yang melihat kamar itu.Jangan lupa menggantung perhiasan aksesori yang menghasilkan bunyi apabila terdapat tiupan angin.
  8. Pastikan anda menyediakan ruang khas untuk anak anda bermain.Platform ini boleh menjadi ruang lebih menarik dan tempatkan segala permainan anak di sini.Juga penstoran untuk barang-barang permainan anak sentiasa kemas dan teratur.

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...