Followers

Search This Blog

About Me

My Photo
We are one happy family who loves to travel,makan-makan and loves to make money.Abie is a coolest guy as well hadworking...Ummie loves in cooking and the Son " Hazreeq " love his Abie's Laptop.
Red Spinning Heart Within A Heart

Friday, April 5, 2013

Ikan tawar

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum......
 
Selamat petang semua,sudah lama shada tidak membuat catatan disini.Kebelakangan ini semua kerja terbengkalai kerana shada tidak berapa sihat semenjak berbadan dua dan akhirnya.....peristiwa hitam masih menyelubungi hidup shada sekali lagi,setelah cukup 3bulan 2 hari usia kandungan shada keguguran pada mlm sabtu lepas bersamaan 29/3/13 ham 2pagi.
 
Alhamdulillah....walaupun hati ini penuh dengan kekecewaan,shada tetap pasrah dan berserah pada takdir yang maha kuasa.Shada percaya setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya dan kehilangan hari ini akan ada yang lebih baik dan istimewa menanti dimasa hadapan.
 
Sempena dengan keadaan shada yg sedang berpantang ini,shada ingin kongsi satu resepi yg cukup simple dan mudah disediakan untuk ibu-ibu yang berpantang.kebiasaannya dlm tempoh berpantang shada byk menggunakan lada hitam,kunyit hidup dan halia muda dlm masakan bagi memanaskan badan,membuang angin dan sebagainya.
 
Walaupun dlm tempoh berpantang shada tetap menjalankan tugas sebagai suri rumah iaitu mengemas,mencuci dan memasak.Shada berpantang sendiri dirumah dan dibantu oleh suami.
Walaupun penat shada tetap berpuas hati bila dapat menjaga kebajikan dan memasak untuk suami dan anak.Tambah2 lagi bila tengok apa yang kita masak semuanya dijamah hingga habis.
 
IKAN TAWAR
 
BAHAN2 :
 
1Ekor ikan sela kuning
1 inc halia - dimayang memanjang
2 ulas bawang putih - Mayang
1 Inc kunyit hidup - Ditumbuk
Sedikit garam - Ditumbuk
2 Sudu kecil lada hitam - Ditumbuk
Daun pisang / daun kunyit secukupnya
 
CARANYA :
  1. Perap ikan dengan semua bahan diatas selama 1/2 jam
  2. balut degan daun pisang atau aun kunyit,bakar atas dapur dengan api yg kecil hingga bau harum dan masak
  3. Enak dimakan ketika panas bersama lada hitam tumbuk dan nasi panas

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...